TERIMA KASIH..

Tuesday, November 10, 2009

HOW TO COMB A PERSIAN FUR..

Kucing parsi yang berbulu panjang sebenarnya perlukan bantuan kita untuk kurangkan keguguran bulu yang mereka alami maklumlah cuaca kat negara kita ni panas..so dengan menyikat bulu anak2 bulus boleh mengurangkan kadar keguguran bulu yang dialami oleh mereka serta sangat bagus untuk prevent hairball..kebanyakan kucing suka disikat (ajar dari kecik boleh buat mereka suka untuk disikat..maklumla melentur buluh biar dari rebungnya..)..lebih kerap bulu persian ni disikat lebih kurang bulu2 yang bergumpal..kat bawah ni step2 cemana nak sikat ur persian fur..

Step 1

sediakan suma alat2 untuk groom ur persian..kalau suma barang dekat ngan kita xderla kucing ni dapat lari bila kita sibuk nak amik sikat..


Step 2
dudukkan ur persian atas lantai @ sofa berhampiran dengan anda supaya kucing senang untuk dibaringkan semasa process grooming dijalankan..selalunya proses grooming akan lebih mudah kalau kucing anda jinak..


Step 3
mulakan menyikat dari kepala dan terus ke bawah..pastikan anda menyikat mengikut arah bulu yang tumbuh..jangan sikat bertentangan plak..



Step 4
sikat terus ke hujung ekor..berhati2 untuk menyikat kat kawasan ini kerana kebanyakan kucing sensitif apabila disentuh di kawasan ini..lebih berhati2 apabila menyikat kucing parsi jantan yang tidak dimandulkan..

Step 5

terlentangkan kucing anda untuk menyikat bahagian dada..berhati2 ketika menyikat bahagian ini kerana bahagian ini juga sangat sensitif dan kemungkinan kucing akan menendang menggunakan kuku belakang..gunakan sarung tangan kalau takut terluka..

Step 6

cengkam leher kucing untuk menyikat bahagian ekor..ini adalah langkah berjaga2 supaya kucing tidak lari ketika kita sedang menyikat ekornya..tarik dengan pada bahagian belakang leher kucing yang lembut dan baringkan supaya mudah untuk menyikat..

Step 7
                                                                 
buang semua bulu yang melekat pada sikat dan jika boleh cuci alatan grooming dengan dettol selepas setiap kali selepas penggunaan untuk membasmi kuman yang boleh menyebabkan jangkitan pada ur beatuful persian..

0 comments: